روانشناسی بزرگسال

تقویت مغز: فعالیت یا استراحت؟!

سارا سالک(کارشناس ارشد روانشناسی)

بازی­ های پرورش مغز[۱]:
مکانیسم الگوی پالس­ های الکتریکی در مغز موجب راه ­اندازی تغییر در مدار عصبی مرتبط با یادگیری و حافظه می­ شود. محققان دانشگاه تلاویو[۲](۲۰۱۳) گزارش کردند محیط غنی از محرک و بازی­ های حل مساله می تواند زمان شروع بیماری­ هایی همچون آلزایمر را در افراد به تعویق ­اندازد. محققان دانشگاه کالفرنیا[۳] یک نوع بازی کامپیوتری ساختند که در آن توانایی­ های ذهنی افراد مسن همچون انجام تکالیف چندگانه در آن واحد بهبود یافت (دکتر آدام گازالی[۴]، ۲۰۱۳). محققان دانشگاه جان هاپکینز(۲۰۱۴) گزارش کردند تنها ۱۰ جلسه تمرینات شناختی توانست مهارت حل مساله و سرعت پردازش اطلاعات را در افراد مسن تا یک دهه بعد از مداخله همچنان بهبود بخشد. اگر فردی جلسات تقویت عملکرد مغز را به مدت ۳ سال دریافت کند این تغییرات و توانمندی بیشتر خود را نشان می­ دهد.

خواب کافی[۵]:
دانشمندان در چند دهه اخیر به اهمیت خواب برای تقویت و تثبیت یادگیری و حافظه پی برده ­اند. محققان دانشگاه براون[۶] در مطالعات خود توضیح داده اند که خواب چگونه مغز را برای تکالیف جدید آماده م ی­کند ( کنفرانس عصب­شناختی، سن دیه گو، ۲۰۱۳). گرچه در زمان فعالیت، مغز می ­تواند یادگیری را تقویت کند اما در زمان خواب به این علت که انرژی بیشتری در دسترس است و عوامل مداخله­ گر کمتری وجود دارد برای مغز مفیدتر است (دانشکده علوم شناختی و زبان، دانشگاه براون، ۲۰۱۳). خواب نه تنها اتلاف وقت نیست بلکه در زمان خواب مغز به سازمان­دهی مجدد می­ پردازد. محققان دانشگاه کالیفرنیا گزارش کرده ­اند خواب بی کیفیت حجم خاکستری لوب فرونتال مغز را که مسئول کنترل فرایندهای مهمی همچون حافظه کاری و عملکردهای اجرایی است، کاهش می ­دهد.

کاهش استرس های مزمن:[۷]
محققان عصب شناختی گزارش کرده ­اند استرس ­های مزمن و سطح بالای کورتیزول در خون موجب آسیب به مغز می ­شود. همان­طور که بیان شد با کاهش سطح استرس و کورتیزول ساختارها و اتصالات مغزی سالم باقی می­مانند. محققان دانشگاه برکلی[۸] گزارش کرده ­اند استرس مزمن راه ­انداز تغییرات بلند مدت در ساختار و عملکرد مغزی و همچنین موجب نقص شناختی می ­شود. این یافته ­ها نشان می­ دهد افرادی که در جوانی در معرض استرس و فشار قرار دارند در بزرگسالی بیشتر از دیگر افراد مستعد اختلالات اضطرابی، خلقی و یادگیری شده ­اند. هورمون کورتیزول موجب اثر دومینو[۹]( موقعیت بد و مخربی که بر اثر یک سری اتفاقات پی در پی به وجود می ­آید) می ­شود که به موجب آن مسیر ارتباطی بین هیپوکامپ و آمیگدال به مشکل بر می­ خورد و منجر به یک روند معیوب شده و مغز را در وضعیت جنگ و گریز[۱۰] ثابت نگه می­ دارد. محققان گزارش کرده ­اند سخت شدن مسیرهای ارتباطی می­ تواند موجب بالا رفتن جریان­ های ارتباطی شود که منجر به استرس­ های طولانی مدت شده و مواد سفید و ملین[۱۱] را در مغز افزایش ­دهد و این درحالی است که مغز برای کارکرد موثر و تعدیل کردن اتصالات مغزی نیاز به پاکسازی چربی­های ناشی از هرس عصبی[۱۲] دارد. استرس ­های مزمن می­ تواند موجب تغییر ناگهانی سلول­ های بنیادی شده و آن­ها را به سلول­ هایی که مانع ارتباط با کورتکس پیش پیشانی( که مسئول تقویت حافظه و یادگیری است) می­شود، تبدیل کند. به همین دلیل یوگا به عنوان فعالیتی برای کاهش میزان کورتیزول و استرس­ های مزمن پیشنهاد می­ شود.

منابع :

[۱] Brain- Training Game

[۲] Tel Aviv University

[۳] University of Colifornia,San Francisco(UCSF)

[۴] Dr. Adam Gazzaley

[۵] Get Enough Sleep

[۶] Brown University

[۷] Reduce Chronic Stress

[۸] University of Berkeley

[۹] Domino effect

[۱۰] Fight or Flight

[۱۱] White matter & Myelin

[۱۲] Neural pruning

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید